[review] Sparkle

We weten ondertussen allemaal dat fantasy voor velen onder ons een geliefd thema is. Waar we vorig jaar nog de laatste Harry Potter film zagen mogen we deze winter genieten van The Hobbit, het prequel van The Lord Of The Rings trilogie. Zo weet ook het spelletje Sparkle veel hartjes te veroveren met een fantasierijke wereld die wederom gered moet worden.

Sparkle is het zoveelste spel dat is afgeleid van de populaire ‘bubble shooters‘ zoals Zuma en Luxor. Hoewel de gameplay niet echt revolutionair te noemen is werkt het fantasy thema als een trein. In Sparkle is de duisternis gevallen over Crowberry Woods en het is de taak van de speler om het bos te redden van dit kwaad. Dit doe je door gekleurde stenen te vernietigen en daarmee stap voor stap het kwaad terug te duwen uit het bos. Net zoals bij de meeste ‘bubble shooters’ heb je ook hier weer een draaiend – en weliswaar magisch – rad waarmee je zelf stenen kunt schieten vanaf de onderkant van het scherm. Door juiste kleurcombinaties te maken kun je in een keer veel stenen wegspelen waardoor je extra punten krijgt. Het is de bedoeling om binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk stenen weg te spelen, maar pas op de stenen de grond niet raken – naarmate de tijd verstrijkt valleen de stenen langzaam naar beneden – want dan is het game over.

Het klinkt tot dusver vrij saai en er zit niks nieuws in vergeleken met andere oudere spellen zoals Zuma, maar niets is minder waar. Vooruitgang wordt constant weergegeven in een kleine map bovenin het speel scherm en op een gegeven moment splitst de lijn zelfs waarmee je dus keuzes moet maken die de verhaallijn kunnen beïnvloeden. Hiermee komen we ook meteen bij het andere extraatje van Sparkle, het verhaal. Zonder iets te verklappen kunnen we je wel vertellen dat het verhaal leuk en origineel is voor zowel jong en oud. Naarmate je verder in het spel komt krijg je bepaalde amuletten met speciale krachten die je tijdens het spelen kunt gebruiken. Maar deze amuletten hebben ook weer een directe connectie met het verhaal van de CrowBerry Woods.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook meer dan genoeg bonussen en zogenaamde ‘power-ups’ die je allemaal in je voordeel kunt gebruiken. Zo heb je bepaalde magische spreuken die in een keer een bepaalde kleur van het speel scherm weghalen, maar pas op met het gebruiken van deze hulpmiddelen. Voor je het weet zijn ze op en zit je vast bij een moeilijk niveau waar zelfs de ervaren speler hier en daar wat magische hulp kan gebruiken.

Kortom, Sparkle is een leuk en uiteindelijk ook een uitdagend spel. In het begin zullen de meeste denken dat er weinig nieuws in zit en dat het spel teveel lijkt op klassiekers als Zuma en Luxor, maar naarmate je queeste vordert ontdek je al gauw de grote verschillen en het spannende verhaal achter Sparkle!

Laat wat van je horen

*