[review] Farmscapes

Farmscapes vertelt het verhaal over een tiener die door zijn ouders naar de boerderij van zijn opa wordt gestuurd zodat hij zijn zomervakantie niet verdoet met op zijn kamer blijven en het spelen van video spelletjes. het ironische is dat dit precies is wat je zelf gaat doen, zodra je begint aan de leuke en verslavende puzzels van Farmscapes.

Eenmaal aangekomen op de boerderij vinden we een prachtige 3D omgeving met hoge kwaliteit modellen van zowel gebouwen als personages en dieren. Er zijn talloze interactieve elementen waar je gewoon voor de lol op kunt klikken en je wordt constant begeleidt door mooie,, rustgevende achtergrondmuziek bestaande uit relaxte gitaren en melodieuze snaren. De jongen ontdekt langzaam maar zeker dat de werken op de boerderij toch wel in zijn bloed zit. Met onze hulp krijgt hij het voor elkaar om het kippenhok schoon te maken, eieren te verzamelen, gebouwen te renoveren en zelfs nieuwe gewassen te planten.

Het uitbreiden van de boerderij kan worden gezien als een soort van beloning voor het spelen van de leuke en verslavende 3-op-een-rij puzzels die je door heel het spel heen tegenkomt. De spellen zijn vaak simpel maar heel verslavend en komen in allerlei vormen en maten. Vaak krijg je een bord op het scherm met allerlei element die met de boerderij te maken hebben zoals kippen, planten en aardappels. Van elk element moet je proberen om er 3 naast elkaar te plaatsen zodat je ze weg kan spelen van het bord. Hoe sneller je dit doet hoe meer punten je krijgt, maar er komen ook continue nieuwe objecten ‘uit de lucht vallen’. Net zoals in bekende spellen als Bejeweled speel je objecten weg door er een te verwisselen van plek met het object wat er direct naast staat.

Naarmate het spel vordert krijg je steeds meer obstakels in de vorm van onverwoestbare objecten. Zo kun je houten dozen allen kapot maken door om de doos heen een schakeling van dezelfde objecten te maken en ijsblokjes gaan alleen weg als je binnen de ijs-omgeving een combinatie weet te maken. Gelukkig krijg je steeds verder in het spel ook krachtige bonussen zoals kleine bommen en voetzoekers die het spel des te leuker en iets makkelijker maken. Zo kun je, als je helemaal vast zit, een bom op een gebied gooien waardoor alle objecten in dat gebied kapot gaan. Voetzoekers gaan op zoek naar alle objecten van dezelfde soort op het bord en haalt deze weg zodat er plaats komt voor nieuwe objecten. Natuurlijk moet je niet meteen al je bonussen gebruiken, want vooral op het einde van het spel zijn er moeilijke puzzels waar zelfs de ervaren speler vaak hulp bij nodig heeft.

Al met al in Farmscapes een zeer geslaagd spel in meerder opzichten. Het ziet er niet alleen prachtig uit, maar er zit ook een leuk verhaal achter en de spelletjes die je voorgeschoteld krijgt zijn altijd net wat anders dan je gewend bent zodat het niet snel gaat vervelen. Een echte aanrader!

Laat wat van je horen

*